Nyhedsbrev
Søg
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Undervisningsforløbene er lavet med det formål at styrke unges interesse for STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering & Mathematics) til brug i fremtidens sundhedsvæsen.
Dette nyhedsbrev vedrører sommerens prøver herunder en præcisering af virtuel undervisning efter nødbekendtgørelse kontra bekendtgørelsen om de gymnasiale uddannelsers mulighed for virtuel undervisning.
Bestil gratis enzymer fra Novozymes.
Øvelsen er en del af et tema om bagning og hævemidler. Eleverne skal undersøge, hvordan gæringen afhænger af temperaturen, sukkerkoncentration, gærkoncentration, pH og carbon-kilde. De skal herefter i grupperne finde ud af hvilke justeringer de vil lave ved en selvvalgt bolledej for at fremstille den mest luftige bolle.
Naturvidenskabens ABC fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen. ABC´en er netop færdiggjort af en ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner og kunne være et godt bud på inspirerende læsning i sommerferien.
I dette nyhedsbrev opsummeres nyheder om bl.a. FIP-kurser, matematik i biologi, fejl i vejledende sæt til bioteknologi på stx samt information om SRP.
Her finder du de tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten.
Denne aktivitet bruger retsmedicinske metoder til at opklare et mordmysterium. Forløbet handler om den enormt populære skønheds- og livsstilsblogger, 31-årige Camille Clara, der er fundet død i sin lejlighed. Eleverne skal opklare sagen ved hjælp af hendes blogs og nogle enkle forsøg.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Fagkonsulenterne har samlet inspiration og vejledning til undervisere om eksamen, prøveforberedelse og undervisning i forbindelse med den delvise genåbning.
Her finder du fagkonsulentens faglige og didaktiske råd om genåbning, overgangsperiode, prøvetræning, virtuel undervisning og karaktergivning i forbindelse med COVID-19.
Her finder du digitale ressourcer - og inspiration til planlægning af undervisning.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen, gymnasiet og EUD præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Her finder du september måneds nyhedsbrev fra fagkonsulenten.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Dette forløb omhandler sammenhængen mellem den katabolske proces respiration (carbohydraternes intermediære stofskifte) og kroppens energiafhængighed.
Forløbet er henvendt til fagene Biologi A og Bioteknologi A på STX. Det består af 5-6 moduler a 90 minutter.
Dette miniforløb giver en forståelse af atomers struktur, stabile og ustabile isotoper og sammenhænge i det periodiske system. Gennem øvelser bliver eleverne fortrolige med nomenklaturen.
Et vidensnotat og en vejledning giver mulighed for at blive klogere på og finde inspiration til arbejdet med interaktive laboratoriesimuleringer.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FIP-kurset 2019 i biologi og bioteknologi. Nedenfor kan du finde materiale fra kurset.
Om Computational Thinking og eksempler på velafprøvede forløb med udgangspunkt i CT. Eksempelmaterialets omdrejningspunkt er cellemembran og reaktionshastighed.
Prøveopgaverne tager udgangspunkt i temaer fra undervisningen, som man kan forestille sig at holdet har modtaget undervisning i, og understøtter den nye læreplan og vejledning for faget.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Forløb om nervecellens opbygning og funktion, om sygdomme i nervesystemet, euroforiserende stoffers virkning og om sociale mediers påvirkning af hjernen. Forløbet indeholder forslag til læreroplæg, aktiviteter, eksperimenter og litteraturhenvisninger. Omfang: 16 timer.
Forløb til bioteknologi htx om mulighederne i plantebaserede biobrændstoffer, enzymers opbygning og funktion samt fremstilling af bioethanol.
Forløb om mikroorganismers opbygning, rensning af spildevand og hormonforstyrrende stoffer. Forslag til læreroplæg, eksperimenter og litteraturhenvisninger. Omfang: 22 lektioner.
Forløb om fordøjelsessystemet med fokus på carbohydrater og fedt, hormoner og diabetes. Forslag til læreroplæg, eksperimenter og litteratur.
Aktiviteterne indeholder 4 korte læreroplæg og 4 tilhørende elevøvelser. Hver session (oplæg og øvelse) har en varighed af ca. 30 min. og kan anvendes i sammenhæng eller uafhængigt af hinanden.
Mange elever har svært ved at læse tekster i de naturvidenskabelige fag, og selv om de læser, svarer deres udbytte af læsningen ikke til deres indsats, og man kan derfor med fordel interessere sig for den sproglige dimension i sit fag.
Når man arbejder med faglig læsning i de naturvidenskabelige fag, er den vigtigste ting, man som lærer skal forholde sig til, at eleverne skal blive bevidste om, deres læsefokus.
Forløbet omhandler cellens opbygning og funktion. Især er membranens funktion i fokus. Det er nemt at kombinere kemien og biologien i cellen. Eleverne trænes i eksperimentel arbejde med simple forsøg.
Forløbet omhandler biodiversitet i et økosystem og undersøgelse af økosystemer med en bioteknologisk metode. Der arbejdes eksperimentelt med PCR og med undersøgelse af et økosystem.
"Udarbejd et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan bruges til fx Åbent Hus eller orienteringsaftener til at udfordre forældre og søskende. Eleverne træner innovative metoder til repetition af faglig viden.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder eleverne? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil
Lad eleverne lave en plan for laboratoriesikkerhed og undgå en kedelig gennemgang af regler og forbud.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier