Nyhedsbrev
Søg
Lad dine elever deltage i Børne- og Undervisningsministeriets kreative skrivekonkurrence.
Dine elever kan frit vælge, hvilket af de 11 værker, de vil lave en opgavebesvarelse til.
Skrivekonkurrencen knytter sig til de 11 anbefalede værker. Der er lavet en opgavebeskrivelse til hvert værk og eleverne skal vælge en opgave blandt disse.
Læs om skoleårets fyraftensmøder, kunstig intelligens, puljen til grøn efteruddannelse, Nordisk Talefest 2025 og en særligt tilrettelagt SOP-konference for hhx.
Her finder du forskellige øvelser til arbejdet med værket.
Disse opstarts-øvelser kan anvendes i undervisningen og sikre, at eleverne kommer godt i gang med værket.
Her finder du tre øvelser, der belyser temaerne etik og klima.
Se hvilket værk litteraturkritiker og ph.d.-stipendiat Nazila Kivi anbefaler.
Se hvilket værk tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt anbefaler.
Eleverne nærlæser et specifikt digt og laver en visuel fortolkning af dette.
Lav en bogmesse! Elevers læsekompetencer er dalende. Det er derfor vigtigt at skabe opmærksomhed omkring den fysiske bog og litteraturen.
Eleverne arbejder med hvilken eller hvilke strofer fra Inger Christensens digtsamling "Alfabet" fra år 1981, der gør særligt indtryk på dem.
Eleverne skal genskabe de første 4-5 digte i digtsamlingen.
I Amalie Smiths roman "Marble" fra år 2015 følger eleverne i sporene på den danske billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen.
Eleverne arbejder med passager og går på jagt efter stilistiske virkemidler.
Se hvilket værk Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye anbefaler.
Se hvilket værk musiker Benjamin Hav anbefaler.
Hvordan implementerer man så værklæsning i sin undervisning? Kig med her, hvor du præsenteres for en række artikler inklusiv øvelser. Lad værklæsningen begynde!
Se hvilket værk historiker og forfatter Gry Jexen anbefaler og find arbejdsopgaver dertil nederst på siden.
Se hvilket værk filminstruktør Jonas Risvig anbefaler.
Se hvilket værk forbrugerekspert og podcastvært Anne Glad anbefaler.
Se hvilket værk filminstruktør Anna Emma Haudal anbefaler og find arbejdsopgaver dertil nederst på siden.
Se hvilket værk musiker Guldimund anbefaler.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om den skriftlige prøve i dansk A, faglige kurser samt læselyst og kvindelige forfattere
Se hvilket værk podcast og radiovært Line Kirsten Nikolajsen anbefaler.
Se hvilket værk forfatter Caspar Eric anbefaler og find arbejdsopgaver dertil nederst på siden.
Her kan du finde artikler om læselyst, værklæsning og om, hvordan du kan tale med dine elever om litteratur.
I dette nyhedsbrev kan du læse om seksualundervisning, sproglig korrekthed, censormøde og skriftlig censur og om forskellige faglige kurser og tiltag for danskfaget.
Her finder du lærer og censors hæfte til skriftlig dansk A htx og teknisk eux. Hæftet beskriver de opgaveformater, der anvendes ved den skriftlige prøve i dansk og giver råd og vink om vurderingskriterier.
Bliv bl.a. opdateret på sommerens skriftlige prøve, ændringer i dette skoleårs vejledninger og kommende FIP-kurser.
Her kan du finde programmet for FIP-kurset i marts 2023, der blev afholdt på Kold College i Odense.
Da ChatGPT holdt sit indtog, blev gode råd dyre i dansk. Var det for alvor slut med læsning, læring og fordybelse? Og hvordan kan udfordringen integreres i undervisningen?
Kritisk brug af teknologi er vigtig - også for lærerne. Vi må lære eleverne at bruge teknologien fornuftigt og fastholde fokus på deres skriveudvikling.
Artiklen introducerer idéer til, hvordan et merkantilt og erhvervsrettet perspektiv kan tilgodeses i forhold til danskfagets identitet og faglige mål.
I dette ekstraordinære nyhedsbrev vil jeg blot ønske god påskeferie og reklamere for et nyt tiltag: Fyraftensmøde om mundtlig eksamen i dansk A.
Hos Danske Taler finder du historiske og dagsaktuelle taler samt undervisningsforløb og inspirationsrum målrettet danskundervisningen.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
I dette nyhedsbrev kan I blandt andet læse om ChatGPT, voteringskurser samt om forskellige nyere materialer til dansk A på hhx/htx/eux.
Formålet med artiklen er at præsentere konkrete ideer til danskundervisningen, så det teknologiske og naturvidenskabelige perspektiv i faget tilgodeses og lever op til de overordnede mål for HTX og teknisk EUX.
Giv eleverne en ny bevidsthed om produktion af tekster i flere genrer og spar tid i rettearbejdet som lærer. Få tips til det konkrete arbejde.
Giv dine 1.g’ere en tryg start ved at lade dem skrive genrer, de allerede kender. I denne aktivitet finder du ti forslag til opgaver, som bygger skrivebroer fra grundskole til gymnasium.
Få eleverne til at forstå, at oversættelse altid indebærer en fortolkning.
Find disse didaktiserede øvelser og gør brug af tilgængelige ressourcer i arbejdet med sproglig korrekthed i undervisningen.
Valgkampe kalder på aktuelle, danskfaglige analyser. I dette forløb undersøges plakater, kampagner og debatter, og du møder begreber som framing, teksters funktioner, etosdyder, trialoger og debatidealer.
I dette nyhedsbrev kan I blandt andet læse om sommerens eksaminer i skriftlig dansk A, dette skoleårs FIP-kurser og justeringer af vejledninger for dansk A på hhx/htx/eux.
Organdonation er et relevant og aktuelt emne i undervisningen i både 1., 2. og 3. g. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
Mens eleverne fordyber sig i synet på identitet, træner de digtanalyse. Desuden løser de kreative opgaver og tager ansvar for deres del af stoffet.
Med afsæt i dokumentarserien De dyre piger (2021) trænes filmanalyse og digital dannelse, mens faglig formidling står centralt, når forløbet åbner sig mod fag som biologi, matematik, samfundsfag og psykologi.
Om BUVMs annoncerede tilsyn i undervisningen i skriftlig korrekthed, mundtlig og skriftlig eksamen, undervisningsbeskrivelsen, inspiration til inddragelse af LBGT+ i dansk samt lidt om næste skoleårs FIP-kurser
Øvelsen træner eleverne i at gå til mundtlig eksamen i dansk. Samtidig har læreren tid til at lytte til elevernes fordybede faglige samtale, hvilket er en stor hjælp, når der skal gives afsluttende årskarakter.
Matrixgrupper har mange fordele - men hvordan får man dem til at gå op hver gang? I denne artikel bliver du klogere på matrixgrupper, og du lærer at planlægge, så grupperne passer til situationen.
På baggrund af en forståelse af postkolonial læsning undersøger eleverne, hvordan de selv forholder sig til integration.
Hvilke valg træffer en oversætter? Og hvordan arbejder man med en tekst, eleverne kender?
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Fake News, nyhedsfeed, ekkokamre, konspirationsteorier, demokrati, Facebook, Instagram og Google. Hvordan hænger de sammen?
Denne artikel skitserer fire centrale tendenser i klimalitteraturen: Hvad kendetegner den, og hvordan gør den os klogere på os selv og vores omverden?
I dette forløb sætter cand.psych. og lektor Jesper Aagaard fokus på at være ung i den digitale tidsalder. Forløbet inviterer eleverne til at reflektere over digitaliseringens betydning for deres liv.
Droner og droneteknologi er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb. Her får eleverne indblik i den stigende brug af droner set fra et teknisk, samfundsmæssigt og etisk perspektiv.
I dette forløb sætter forfatter Peder Frederik Jensen fokus på forskellige dimensioner og aspekter af ulighed – og hvordan de i en praktisk social kontekst i høj grad er overlappende og gensidigt afhængige.
I dette gæstelærerforløb sætter professorerne Sebastian Mernild og Nikolaj Elf fokus på global opvarmning og grøn omstilling – men også på de følelser, bekymringer og holdninger, det indebærer og afføder.
Med et indblik i iværksætter Le Gammeltofts karriereerfaringer og lektor Eva Lykkegaards introduktion til unges uddannelsesvalg, kan eleverne styrke deres refleksioner om uddannelse og karriere.
I dette forløb sætter Jesper Theilgaard sammen med Søren Frank fokus på klimaforandringer og menneskets forståelse af havets betydning gennem tiden ud fra et naturvidenskabeligt og humanistisk perspektiv.
H.C. Andersens Hyrdinden og skorstensfejeren er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb, hvor eleverne føres ind i eventyret gennem dialogisk fortolkning og introduceres til tingseventyret som genre.
Den tekstæstetiske samtale er et alternativ til den traditionelle spørgsmål-svar-undervisning.
De populære escape rooms med gåder, koder og krav om samarbejde kan levendegøre danskundervisningen. Spil i timerne kan motivere eleverne til at bruge begreber, få faktuel viden og analysere tekster i dybden.
Portfolio-didaktik styrker skriftlighedskompetencer og dannelse. Hvordan kommer man i gang? Denne artikel giver et teoretisk og praktisk blik ind i portfolio-didaktikken.
Inspirations- og vejledningsmateriale til grundskolen og ungdomsuddannelserne sætter fokus på LGBT+-elever.
Forløbet sætter fokus på problematikker i forbindelse med køn og seksualitet, introducerer til queerteori og arbejder analytisk med forskellige teksttyper på tværs af danskfaget tre perspektiver.
Refleksion over danskfagets potentiale til at understøtte unge LGBTI-personer i deres psykiske trivsel og identitetsdannelse med udgangspunkt i forløbet ”Queer i sprog, litteratur og medier”.
Medierne er venstreorienterede, lyver og er i lommen på eliten. Sådan lyder anklagerne fra et stigende antal højreorienterede, alternative medier. Hvad er disse mediers grundkerne og hvorfor vokser de frem?
Faglig formidling har alle gavn af at mestre. Så hvorfor ikke starte allerede i 1.g, så eleverne får maksimal nytte af deres nye sproglige og kommunikative færdigheder? Som bonus er faglig formidling også kernefagligt, kreativt og motiverende.
Er du lærer eller leder i grundskolen, på erhvervsuddannelserne eller på en af de gymnasiale uddannelser kan du finde inspiration til at håndtere svære samtaler eller undervisning om kontroversielle emner og kritisk tænkning.
- med fokus på det udvidede tekstbegreb.
I idékatologet finder du en række øvelser og aktiviteter til at arbejde med at undersøge og producere tekster med udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb,
Bogen LIKE er en gratis og forskningsbaseret undervisningsbog, som klæder elever i både grundskolens udskoling og gymnasieelever på til at undgå de digitale mediers mange faldgruber.
Virtuelle timer skaber nye muligheder for fordybelse i skriftlighed, værker og én til én-samtaler. Samtidig bliver stille elever mere synlige, og taletiden deles mere ligeligt.
Dette undervisningsmateriale er baseret på Mette Korsgaards film "Min uimodståelige mand" som sætter fokus på ligestilling og stereotype kønsroller i samfundet.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Nærværende lille skrift er en kort orientering om situationen omkring de skriftlige prøver i dansk på E-Gym; altså Hhx, M-Eux, Htx og T-Eux
Innovation og skriftlige eksamensgenrer på HTX. Temaerne på dette års FIP kursus, som desværre blev aflyst, distribueres hermed digitalt til forhåbentlig gavn og glæde for dansklærerne
I anledning af 75-året for Danmarks befrielse udsender Børne- og Undervisningsministeriet podcastserien ’Befrielsen’ til brug i undervisningen. Befrielsen omhandler tiden før, under og efter Danmarks befrielse i 1945.
I artiklen følger nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med innovation i hhv. en faglig og didaktisk kontekst i gymnasiet i faget dansk.
Her finder du de tidligere nyheder fra fagkonsulenten.
Feedback er en helt central del af skolens undervisning. Vi ved i dag, at feedback har en stor effekt på elevers læring, men vi ved også, at ikke al feedback virker lige godt.
Feedback er i dag ikke uden grund et centralt fokusområde på de gymnasiale uddannelser. Forskningen viser nemlig, at feedback har stor effekt på elevernes faglige udvikling, men kvaliteten af feedback varierer.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Forholdet mellem problemstilling, problemformulering og opgaveformulering i SOP er tænkt som at eleven skal tænke ”sag” og ”problem” før eleven tænker fag, specifikke metoder, specifik teori og specifik empiri
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Hvordan arbejder man innovativt i dansk? Og hvad er innovation overhovedet for noget? Denne artikel forklarer begrebet og inspirerer til, hvordan danskfaget kan udvikle elevernes kreative og innovative evner.
Den 15. juni 2020 er det 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark. Genforeningen aktualiserer temaer som grænsesætning, national identitet, historiebrug og mindesmærker.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Dette forløb gør eleverne bevidste om, hvordan YouTube målretter søgeresultater efter brugerens interesser, samt hvordan YouTubes markedsmekanismer virker.
Kommunikation på nettet kan være hård. Med afsæt i egne erfaringer og forskning skal eleverne i dette forløb udvikle et kodeks for netkommunikation.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Med denne tilgang får dine elever stor autonomi i deres værklæsning - og i den forbindelse er der chance for, at øge deres motivation.
Her kan eleverne kortlægge deres egen digitale dannelse gennem 'Det digitale Kompetencehjul', der er udviklet af Center for Digital dannelse.
Vores adfærd på nettet definerer, hvad Googles søgeværktøjer og de sociale medier udvælger til os. Hvilket billede giver det af verden, når vi ikke kender kriterierne for denne udvælgelse?
Det er nemt at dele billeder på nettet, men kan man fjerne billeder, hvis man fortryder? Her møder vi bl.a. en ung kvinde, hvis fotos er blevet rippet og brugt til en falsk profil i hendes eget navn.
Hvorfor er det et problem, at der ligger data om os på nettet, som vi ikke selv bestemmer over?
Mange får udelukkende nyheder fra sociale medier, der viser brugerne det, de plejer at synes om. Dette kan medføre, at der opstår såkaldte ekkokamre, hvor man bekræftes i sit eget verdenssyn.
Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder.
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google.
Den faglige forening henvender sig til alle, der underviser eller er kommende undervisere i fagene billedkunst, design og arkitektur eller design.
Ordblindhed er en specifik læsevanskelighed, som betyder, at nogle har svært ved at koble bogstaver til lyd og lyd til bogstaver.
Dansklærerforeningen er den faglige forening for dansklærere i grundskolen, på ungdomsuddannelser og på læreruddannelsen. Alle med interesse i danskfaget kan blive medlem.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Mange elever tøver med at deltage aktivt i timerne. Denne øvelse sikrer, at alle bliver hørt, og samtidig synliggør de røde, gule og grønne kort læringen - både for læreren og eleverne.
Gennem denne aktivitet forstår eleverne i dansk A på hf, hvad der styrker og skader deres troværdighed, og hvorfor en faguddannet kan udtale sig med større vægt end menigmand.
Øvelser med fokus på fælles grammatikterminologi for dansk og engelsk - og dernæst grammatiske øvelser i forbindelse med læsning af en novelle. Placering: grundforløbet – eller lige efter grundforløbet. Omfang: ca. 10 klokketimer.
Hvordan bliver du hørt, og hvordan undgår du at blive snydt? Lær eleverne at gennemskue, hvad et argument består af og forskellige måder at argumentere på.
Forløb, der understøtter eleverne i at kunne ”foretage et kvalificeret uddannelses- og karrierevalg” og er desuden et eksempel på, hvordan man kan tilrettelægge en demokratisk dannende danskundervisning.
Dansk og engelsk har både fagligt, metodisk og didaktisk mange lighedspunkter. En stor del af fagenes identitet er at analysere og fortolke tekster. Litteratur og fiktion optager en stor plads i undervisningen
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Den sproglige og indholdsmæssige sammenhæng i en tekst er afgørende for, at sproget fungerer. Denne øvelse træner elevernes blik for kohæsion og kohærens.
Toulmins udvidede model og appelformerne indgår som regel i danskforløb om argumentationsanalyse.
Det skærper elevernes fornemmelse for sprog, plot og målgruppe, når de skal formidle til mindre børn.
Lad eleverne opleve, hvordan todimensionelle figurer pludselig bliver tredimensionelle og får eget liv i mødet med andre karakterer i klasserummet.
Lad eleverne analysere autentiske kampagner og dernæst udarbejde deres egne oplysningskampagner.
Opgaver er et centralt læremiddel i undervisningen. Dog er de stillede opgaver i mange tilfælde ikke i tilstrækkelig grad stilladserende.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier